Eşbaşkan Hatun: Kürtçe yaşamın her alanında hak ettiği statüye kavuşmalı

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanları Serra Bucak ve Doğan Hatun’un katıldığı Kürt Dili Konferansı’nda, anadilin korunması, geliştirilmesi ve toplumsal yaşamın her alanında güçlendirilmesi konusu ele alındı. Konferansta konuşan Eşbaşkan Hatun, dilin bir halkın kimliği, hafızası ve varlığının temel taşı olduğunu vurgulayarak, Kürtçenin eğitimden sanata, edebiyattan kamusal yaşama kadar her alanda hak ettiği statüye kavuşması gerektiğini söyledi.
Demokratik Dil Kurumları tarafından Çand Amed Kongre Merkezi’nde Kürt Dili Konferansı düzenlendi. Konferansa, Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanları Serra Bucak ile Doğan Hatun’un yanı sıra Demokratik Bölgeler Partisi (DBP) Eş Genel Başkanı Çiğdem Kılıçgün Uçar, DBB Meclisi Eşsözcüleri Demet Ceylan ve Ayhan Karatekin, ilçe belediye eşbaşkanları, siyasi parti ve sivil toplum örgütü temsilcileri katıldı.
Eşbaşkan Hatun: Dilimiz varlığımızın temel taşıdır
Konferansta konuşan Eşbaşkan Doğan Hatun, dilin geleceği ve halkın yarını için düzenlenen bu konferansta bulunmaktan büyük bir onur ve gurur duyduğunu belirterek, “Dilimiz, varlığımızın ve kimliğimizin en temel taşıdır. Bizler, bu bilinçle dilimize sahip çıkan her bir emeği saygıyla ve hürmetle selamlıyoruz” dedi.
‘Dilimizi yaşatarak direniyoruz’
Yüzyılı aşkın bir süredir dile yönelik uygulanan inkâr, asimilasyon ve baskı politikalarının her geçen gün ağırlaşarak devam ettiğini vurgulayan Eşbaşkan Hatun, şöyle konuştu: “Coğrafyamızın dört bir yanında Kürtlerin kendi dillerini özgürce konuşması engellenmekte, adeta bir yok oluşa sürüklenmek istenmektedir. Dilimizin yok edilmesi, bir halkın hafızasının, kültürünün ve varlığının ortadan kaldırılması demektir. Bizler, bu baskılara karşı dilimizi ve kültürümüzü yaşatarak direniyoruz.”
‘Yaşamın her alanında statü kazanmalı’
Son bir buçuk yıldır başlatılan ve geleceğe dair umutları yeşerten çalışmaların, halkın kendi geleceğini kendi diliyle inşa etme iradesini gösterdiğini vurgulayan Eşbaşkan Hatun, “Hedefimiz, dilimizin sadece evlerimizde konuşulan bir dil olarak kalması değil; eğitimde, sanatta, edebiyatta ve yaşamın her alanında hak ettiği statüyü kazanmasıdır. Dilimizin resmi ve yasal bir statüye kavuşması en doğal hakkımızdır” diye konuştu.
Bunun için sadece kurumlardan veya devletten bir şeyler beklemenin yetmeyeceğini, herkesin yaşam alanlarında, sokakta, pazarda ve evinde dili sahiplenip yaşatması gerektiğini vurgulayan Eşbaşkan Hatun, “Kendi aramızdaki iletişimi, dilimizin zenginliklerini kuşanarak kurmalıyız” dedi.
“Asimilasyon politikalarına karşı en büyük barikat, kendi dilimizde üretmek ve yazmaktır” diyen Eşbaşkan Hatun, sözlerini şöyle sürdürdü: “Celadet Ali Bedirxan ve arkadaşları, en zor dönemlerde Kürtçe dergiler ve kitaplar çıkararak bu dilin yazılı mirasını bugüne taşıdılar. Bugün bizler de onların bıraktığı bu mirası daha ileriye taşımakla yükümlüyüz.”
‘El birliğiyle eksiklikleri aşacağız’
Konferansta dile getirilen görüşlerin, sunulan çözüm önerilerinin ve yapılan tartışmaların çok kıymetli olduğuna dikkat çeken Eşbaşkan Hatun, “Eksikliklerimizin farkındayız; ancak el birliğiyle, kararlılıkla bu eksiklikleri aşacak ve dilimizi hak ettiği yere ulaştıracağız. Bu konferansın, dilimizin özgürleşmesi ve hak ettiği statüyü kazanması yolunda güçlü bir ses olacağına inanıyorum” diye konuştu.
















